Vad är säljarens mål? I en försäljningsprocess kan det vara att maximera försäljningspriset, sälja till en specifik köpare, hålla processen under sekretess, etc.
Vilka åtgärder bör genomföras innan en framgångsrik process startar? Kontakta oss gärna för en diskussion.
Vi får uppdraget av ägare eller styrelser, men genomför processerna tillsammans med VD, företagsledning, bolagets revisorer och andra intressenter.
Vi ansvarar för alla delar av processen inklusive förberedelser, köparkontakter, förhandling, due diligence etc. men uppdragsgivaren fattar alla beslut.
Många intressenter är involverade vilket kräver erfarenhet och kunskap för att hanteras på bästa sätt och processen innehåller komplicerade moment som kräver heltidsfokus från er rådgivare.
Det är ofta internationella köpare med i processerna och motparten har sannolikt professionella rådgivare (exempelvis finansiella-, skatte-, miljö- och legala rådgivare) som är delaktiga i transaktionen. Det är viktigt att era rådgivare har erfarenheten, den teoretiska basen och kompetensen att hantera alla frågor och förhandlingar på ett optimalt sätt.
Expertis och erfarenhet krävs för att optimera utfallet för er i transaktionen. Vi har både erfarenheten och kompetensen som krävs.
Alla processer är unika och alla processer har sina unika utmaningar. Vi har sett dem alla.
Detta är ett exempel på en process för en försäljning av ett bolag. Det har under åren utvecklats en praxis för hur en framgångsrik försäljning genomförs. Om man följer dessa steg och gör arbetet noggrannt och skickligt ökar chansen markant för en lyckad transaktion. En normal och väl genomförd process tar mellan sex och tolv månader att slutföra, och kommer att kräva ett stort engagemang från ägaren och företaget.
Inledande samtal
Vi diskuterar tillsammans vad era mål är med processen, i form av önskat pris, när processen ska vara klar, om ni har köpare som ni föredrar, om processen ska vara under sekretess etc.
Förberedelsefasen
När vi beslutar oss för att starta processen behöver vi en hel del information från er för att lära oss mer om bolaget - värdedrivare och risker, hot och möjligheter - för att vi ska kunna sälja bolaget på ett bra sätt.
Vi beskriver bolaget i ett informationsmemorandum, som är ett prospektliknande dokument som ska beskriva bolaget och processen, och innehåller tillräcklig information för att köparna ska kunna lägga ett indikativt bud.
I vissa fall kommer vi att rekommendera att ni gör en del förändringar i bolaget innan vi kontaktar köparna, exempelvis avseende balansräkningens struktur, förenkling av ägarbilden eller ändring av koncernstrukturer.
I denna fas beslutar ni vilka köpare som vi ska kontakta. Den listan kan vara allt från 10 till 100 potentiella köpare som kan vara kollegor i branschen, utländska konkurrenter eller expansiva finansiella aktörer. En av våra styrkor är att hitta alla de potentiella köpare som kan tänkas vara intresserade av ert bolag.
Vi samlar även in all relevant information om bolaget och scannar in denna i ett virtuellt s.k. datarum som köparna får tillgång till senare i processen.
Marknadsfasen
Hedlund & Wilhelmsson kontaktar de potentiella köparna. Ni som säljare kommer att fatta alla viktiga beslut under processen, men ni kommer endast att ha kontakt med köparna vid några få specifika tillfällen. Vi hanterar all annan kontakt med köparna och köparnas rådgivare.
Förhandling sker kontinuerligt i processen och startar vid den första kontakten med köparna.
De köpare som är intresserade av bolaget får skriva under ett sekretessavtal och får därefter informationsmemorandumet. Sedan får de träffa er för en företagspresentation. Vi leder det mötet och vi kommer att förbereda er inför det mötet på bästa sätt. Det är ett möte där ni beskriver bolaget, där köparna får ställa frågor och ni får möjlighet att ställa frågor till köparna. Det är viktigt att ni känner att köparna kommer att vara bra framtida ägare och det händer ibland att bolagen inte säljs till den som betalar bäst utan till den som anses av säljarna vara den bästa framtida ägaren av bolaget.
Informationsmemorandumet och företagspresentationen ska ge köparna tillräcklig information för att lägga ett indikativt bud.
Genomförandefasen
Vi kommer att få ett antal indikativa bud från de olika köparna. Vi förhandlar buden med köparna och ni väljer ut ett mindre antal köpare som får gå vidare i processen.
Dessa köpare för inleda sin bolagsbesiktning vilket innefattar att de, tillsammans med sina finansiella rådgivare, skatterådgivare, miljöexperter och legala rådgivare, går igenom all relevant information om bolaget. Det innefattar även ett besök hos ert bolag.
Vi skickar även våra första utkast av den legala informationen till köparna. Det är framförallt aktieköpsavtalet som förhandlingarna kommer att föras kring i nästa steg.
Slutförhandling och tillträde
Slutförhandling sker med de 1-3 köpare som är kvar i processen. Förhandlingarna utgår från aktieköpsavtalet och innefattar inte bara priset för bolaget utan också exempelvis eventuella tilläggsköpeskillingar, konkurrensrestriktioner för säljarna, om säljarna ska fortsätta att vara aktiva i bolaget även efter försäljningen, garantiutfästelser etc etc.
COPYRIGHT © ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLNA